Dit ben jij
volgt jou! Dat wil ik niet!
Jij volgt
Jij en zijn buddies
Wil je volgen?
Hieronder zie je de nieuwe versie van ValtAf.nl. Terug naar de oude website.   Meer informatie
Deelnemers Forum Webshop
Inloggen

Afslankprofiel van DikertjeDap

DikertjeDap weegt 95.40 kg, is 12.00 kg afgevallen en heeft nog 10.40 kg te gaan

95.40 kg
85.00 kg
Doel vandaag: 94.28 kg
Huidig gewicht: 95.40 kg

DikertjeDap over zichzelf

Ajakkes! Ruim boven de 100 kg. Hoe is dit mogelijk?! Vroeger bleef ik altijd ongemerkt slank. En toen kwam ik boven de 35 ...

Mijn grootste probleem op dit moment is dat ik een stresseter ben. En stress heb ik wat op mijn bordje gehad de laatste 2,5 jaar.
Ben daardoor helemaal de weg kwijt geraakt wat gezond eten betreft. Waar zit die knop? Hoe zet ik die knop om?

Ik walg op dit moment zo ontzettend van mijn lijf. Dit ben ik niet! O hemeltjelief, help! Dit maakt me zo verdrietig.

Laatste dagboekbericht

Saturday, January 3, 2009
Dagboek geopend
Wil je per e-mail op de hoogte blijven als DikertjeDap een nieuw dagboekbericht schrijft? Als geregistreerde gebruiker kan je deze optie inschakelen. Inloggen Aanmelden
June 23, 2014 om 05:57
Vorige week dinsdag begonnen bij de sportschool. Voornamelijk krachttraining. Doel is niet zo zeer om af te vallen als wel mijn ingezakte spieren terug te krijgen. Afvallen zou wel fijn zijn maar zie ik hoogstens als bij-effect, niet als doel van de bezoekjes aan de sportschool.
June 23, 2015 om 13:53
Zes weken geleden begonnen met de online dieet- en trainingsbegeleiding van Jeanet Wolf. Bevalt me prima en is uitstekend vol te houden. Geen honger en toch afvallen. Methode: if it fits your macro's. Jeanet heeft voor me uitgerekend hoeveel eiwitten, vetten en koolhydraten ik per dag moet eten zodat ik zoveel mogelijk spieren kan opbouwen én afvallen. Is niet altijd makkelijk om per dag te bepalen hoe ik mijn macro's ga halen maar qua eten is het een methode die helemaal bij me past omdat je namelijk in principe alles mag eten, er zijn geen verboden voedingsmiddelen. Uitgangspunt is sowieso dat een gezond eetpatroon bestaat uit 80 procent 'gezond' en 20 procent minder 'gezond'.
Ik heb er vertrouwen in dat ik over enige maanden mijn streefgewicht ga benaderen. Dit voelt erg goed!
April 18, 2016, gewijzigd door DikertjeDap op April 18, 2016 om 02:36
Goed, ik ga 'opnieuw' beginnen. Helaas alle zowat negen afgevallen kilo's er weer aan gesnoept. Stom, stom, stom!
Een groot struikelblok is het gebleken dat ik eigenlijk behalve strikt vegetarisch ook neig naar veganistisch eten. Al die zuivel staan me tegen omdat ik geloof dat het niet goed voor me is én omdat het ook dierenleed met zich meebrengt. Vooral doordat het zo moeilijk voor me was om met de macro's voldoende eiwitten binnen te krijgen was ik aangewezen op bakken kwark. Prima, maar zonder cruesli niet zo lekker (hoewel ook niet vies). Daarbij ging het me na een maand of drie zo ontzettend tegenstaan dat ik er helemaal de brui aan gegeven heb. Zonde, zonde, zonde!

Al die tijd ook niet kunnen trainen met gewichten omdat de fysiotherapeut dat afraadde vanwege mijn therapie voor mijn knieën. Wel veel gewandeld met de hond (bijna dagelijks zo'n 45-60 minuten).
Vandaag ga ik met de fysiotherapeut mijn oude trainingsschema's van de sportschool en Jeanet Wolf doornemen. Om te kijken in hoeverre er iets geoptimaliseerd kan worden, vooral met het oog op mijn knieklachten. Ik ga dus binnenkort (ik denk volgende week) weer beginnen met trainen. Enerzijds heb ik er zin in. Anderzijds zie ik er wel tegenop om mezelf weer pijn te gaan doen. Maar ik zal gaan, zoveel innerlijke drive heb ik wel.

Me houden aan een 'dieet' zal lastiger zijn: ik verval tegenwoordig, pakweg de laatste vijftien jaar, zo makkelijk in bunkeren als ik iets lekkers heb (of stress heb of gefrustreerd ben).
Nou, ik wens mezelf succes ;-) Go for it, girl! <3
May 15, 2016 om 04:01
Er is nog niet veel van terecht gekomen. Wel merk ik dat sportschoolbezoek me motiveert om beter te gaan eten. Het voelt niet goed om te snoepen terwijl ik zoveeel van mijn lichaam vraag bij de sportschool.
Bovendien walg ik inmiddels weer van al het vet te veel. Kom, Dikkertje Dap, je kunt het! Doe het dan ook gewoon!
Liefs
February 2, 2017 om 12:32
Goed, ik ben in januari weer begonnen. Dit keer met als doel gezonder te gaan eten en wel op voornamelijk veganistische basis. Vegetarisch eet ik al zo goed als 30 jaar en ik neig meer en meer naar veganisme (behalve geen vlees en vis ook geen zuivel en ei meer). De vorige diëtiste hamerde maar op mijn eiwitinname en dat werd een echte strijd waardoor ik het er uiteindelijk maar moedeloos bij heb laten zitten.
Deze diëtiste pakt het heel anders aan, veel relaxter. Ik merk dat ik daardoor ook aardig relaxed in dat hele afvalproces sta. Ja, ik zondig af en toe. Maar slechts af en toe, dus niet een hele doos van mijn lievelingsbonbons of een hele (grote!) reep van mijn lievelingschocolademerk. Maar één of twee bonbons of een reepje chocolade.
En het werkt: ik ben sinds ik hiermee begon, een maand geleden, nu ruim 3 kilo kwijt terwijl ik er voor mijn gevoel niet zo heel veel voor doe. Ik probeer gewoon gezond te eten. Voor wat dat dan ook moge betekenen. In de ogen van mijn huidige diëtiste betekent dat volop groente, volop fruit, volop peulvruchten, wat noten én volkoren producten. Die volkorenproducten zijn nog een dingetje voor me: ik bleef maar last houden van een echt heel vervelende opgeblazen buik, soms zelfs krampen en veel winderigheid. Het zou moeten wennen, die volkorenproducten, maar het duurde te lang, vond de diëtiste ook vorige week. Dus die heb ik nu drastisch geminderd. Dat helpt.
Wat ook helpt en wel bij het afvallen, is mezelf bewust zijn van wat ik eet en of ik die dingen ook echt heel graag wil eten. En waarom dan? Heb ik honger (of dorst: dat overkomt me nog wel eens dat ik eigenlijk dorst heb en dan maar ga eten)? En als het iets calorierijks is: wil ik het echt heel, heel graag? Zo nee, dan neem ik het niet.

Ik doe ook een beetje aan onderbroken vasten. Dat wil zeggen dat ik nogal eens een maaltijd oversla. Schijnt heel gezond te zijn. Een valkuil is wel dat ik dan later toch honger krijg en kan gaan schransen. Dat moet ik natuurlijk niet doen en nu ik me van die neiging bewust ben, kan ik die ook beter ombuigen. Wat wil je?, vraag ik mezelf dan. Slank worden? Een gezond gewicht krijgen? Doe het dan niet!

Ik ben ook geschrokken. Van Michael Mosley die een boekje heeft geschreven hoe je van (pre)diabetes II af kunt komen. Want dat gevaar is er gewoon als ik zo door zou blijven leven als ik doe. Mosley is groot voorstander van intermitting fasting. Hij pleit er in zijn anti diabetes boek zelfs voor om in zo'n kort mogelijke tijd zoveel mogelijk af te vallen. Ja, het tegenovergestelde van wat vaak wordt geroepen. Maar dat geroep schijnt niet op wetenschap en waarheid te berusten. En je weet toch zelf ook wel hoezeer het motiveert als je snel resultaat ziet?
Heel streng beginnen met 8 weken slechts 800 kcal per dag kan ik vooralsnog niet echt opbrengen. Maar het feit dat ik het nu allemaal wat relaxter benader, dat bevalt me eigenlijk wel en daarom denk ik ook dat ik het nu wel kan volhouden.

Ik wens mezelf maar weer succes, ha, ha!
March 30, 2017 om 14:29
Goed, het gaat niet snel. Ik smokkel ook af en toe met chocolade. En ik eet kaas -wat ook niet erg veganistisch is. Met kaas heb ik het moeilijk.
Maar zonder dat het me echt moeite kost, ben ik inmiddels wel zo'n 7 kg kwijt.
Ik eet tegenwoordig als ontbijt meestal niet. Omstreeks 11.30-12.30 uur ga ik mijn eerste maaltijd eten. Ik let dan wel zoveel mogelijk op gezond en veganistisch. Dan heb ik meestal omstreeks 16-17 uur een zwak moment en wil er nog wel eens wat kaas naar binnen glijden. Ik neem dan meestal ook wat noten. Avondeten bestaat uit veel groente, soms iets vegetarisch (Quorn, helaas is dat ook niet volledig veganistisch) en soms weer met kaas erbij. Na het avondeten stil ik mijn behoefte aan zoet vaak met zoethoutthee en/of een paar dadels. Die dadels zijn niet ideaal (veel koolhydraten en betrekkelijk veel kcal en ik krijg er hypo's van als ik niet oppas).
Op het moment beweeg ik wat te weinig. Ik zit zo'n beetje achter mijn pc vastgeplakt. Wat is daar nou eigenlijk te beleven? ??!!

Eigenlijk was ik wat ontevreden over mezelf. Ik heb namelijk het idee dat als ik wat meer ga afzien en beter mijn best doe, ik veel sneller kan afvallen. Ik wil toch straks weer gaan zwemmen tijdens het buitenzwemseizoen? Nou, dan niet met al dat vet eraan! Ik zie me al staan daar aan de rand van het zwembad met al mijn vetrollen in bikini/badpak! Pffff ...
Maar toen bedacht ik me wel: dit gaat eigenlijk zo makkelijk dat ik me daarom wellicht niet tevreden voel. Het is geen afzien op deze manier, het afvallen, en dan kan het dus niet goed genoeg zijn? Wat een onzin! Ik hoef alleen maar op te letten dat ik gezonde keuzes maak. En dat gezond is heel eenvoudig: plant based + whole food. Dus: (zo min mogelijk tot) niks van dierlijke oorsprong en zoveel mogelijk het hele product zoals waaruit het in natuurlijke staat bestaat (voorbeeld: liever de olijf dan olijfolie, zeg maar). En dan gaat het afvallen vanzelf, zonder honger, zonder gedoe met weegschalen en eetdagboekjes invullen.
Plus de bonus: het is GEZOND!

Keep the good work going!
May 7, 2017 om 07:16
Het gaat maar zo-zo. Ik ben een heel klein beetje aangekomen. Dat is misschien ook niet zo gek: ik let nog nauwelijks op, snoep vooral nogal wat chocolade en soms kaas.
Het is duidelijk dat ik daar niet verder mee afval. Vind het erg lastig om de motivatie te vinden om verder te gaan met afvallen. Ik weet dat het voor mijn gezondheid en uiterlijk een heel goed idee is (LDL cholesterol bleek onlangs ook te hoog) maar ik krijg de draad maar niet opgepakt :-(

Ben het boek aan het lezen Het krasse breindieet. Daarin wordt erg gewaarschuwd voor te veel ijzer in de voeding. Op het moment heb ik bloedarmoede door de overgang (en enorme menstruaties) maar normaal zit ik tegen de bovengrens aan met Hb -en dat voor een vegetariër! Da's volgens het Krasse breindieet eigenlijk niet optimaal.

Ik modder voort. Wanneer krijg ik de geest weer? Elke keer denk ik weer: "Morgen". Dat schiet niet op.
January 22, 2018 om 14:09
En toen gebeurde het. Ik volg de cursus orthomoleculair therapeut en ik vroeg de docente of zij een idee heeft waardoor ik neuropathie in mijn voeten en handen heb. De huisarts had al gezegd dat het door diabetes kan komen, maar ik heb geen diabetes. De neuroloog kan de oorzaak vooralsnog niet vinden. De docente van de opleiding opperde dat het toch echt kan komen doordat mijn suikerhuishouding niet op orde is. Nu heb ik daarna wat op internet gezocht en het blijkt dat artsen veelal niet doorhebben dat mensen ook door prediabetes dergelijke neuropathieklachten kunnen krijgen. En da's niet best. Helemaal niet best!
De huisarts meent overigens dat het niet door problemen in mijn glucosehuishouding kan zijn gekomen. Hij denkt eerder aan een systeemziekte. Maar ik heb al vijftien jaar heel regelmatig 'hypo's'. Da's toch ook een teken dat mijn suikerhuishouding niet in orde is?
Hoe dan ook. Ik ben zo geschrokken dat ik per direct kon stoppen met de snelle suikers en ik sowieso probeer de koolhydraten te minderen (koolhydraatbeperkt). Daarbij kwam de opdracht voor de cursus om een maand lang te eten volgens de principes van OERslank en dat is ook met vooral veel groenten en fruit (samen een kilo per dag). Kaas heb ik in die tijd ook wel genomen. Ik eet ook af en toe ei. Ik wil ooit toch graag overstappen op veganistisch maar het is nu nog een brug te ver. Maar door goed op de koolhydraten te letten, vooral eigenlijk door heel veel groente en fruit te eten, val ik nu dus gestaag af. En het gaat me eigenlijk gemakkelijk af: ik WIL toch niet iets eten wat mijn gezondheid zo'n schade berokkent? Het gaat eigenlijk net zoals destijds het afkicken van mijn dropverslaving. Zodra ik te horen kreeg dat mijn nieren niet goed werkten, was ik direct van mijn dropverslaving af. Als ik nu eens trek krijg in iets 'fouts' dan probeer ik dat te negeren of ik zeg tegen mezelf dat ik het toch niet serieus wil terwijl het zo ongezond voor me is. Als de drang echt lang blijft dan kan ik nog een dadel nemen of een blokje chocolade. Maar het gebeurt niet vaak meer. Alleen vandaag, met de dadels, maar als je het mij vraagt komt dat doordat ik al twee dagen nogal wat verantwoorde havercruesli van de Aldi heb gegeten en die koolhydraten vallen me eigenlijk helemaal niet goed. Ik kan me beter focussen op de groenten en het fruit. Dan heb ik ook lang niet zo'n winderigheid als die ik vaak heb (en door de haver helemaal, zo heb ik de laatste tijd ontdekt).

Ik ben benieuwd hoe dit zich voortzet. Het bevalt me wel. Hopelijk kom ik zo weer op mijn ideale gewicht (maximaal 85 kg; tussen de 80 en 85). Min of meer vanzelf. Gewoon omdat ik gezond wil eten, mijn gezondheid niet (verder) wil beschadigen. Niet met als hoofddoel slank worden maar met als hoofddoel gezond blijven/worden. Dat (b)lijkt bij mij te werken.

Hou vol! Veel succes!

Nog geen lid?

Meld je nu gratis aan om ook af te vallen of om onze afvallers bij te staan

DikertjeDap in het kort

  • DikertjeDap weegt nu 95.40 kg en wil graag 85.00 kg wegen. Haar BMI is op dit moment 27.28. Zij is 12.00 kg afgevallen.
  • DikertjeDap is 1.87 m, 48 jaar, geboren op May 4, 1969, aangemeld op January 3, 2009 en voor het laatst ingelogd op February 13, 2018.

Dieetdagboek

Alle consumpties en beweging van DikertjeDap in een handig overzicht. Naar dieetdagboek

Clubs van DikertjeDap

· Alle clubs
  • Geen clubs gevonden.

Buddies

· Volgers · Gevolgd